28-11-12 |
|
Podręcznik Kontrolera NFZ 1 2 3 4 5 6 Protokół kontroli NFZ strony: 1 2 3 4 Wystąpienie pokontrolne- strony : 1 2 3 Płace kontrolerów:
SANEPID-wymagane procedury Przed kontrolą warto zapoznać się z ogólnopolskim schematem kontroli. Protokół kontroli strony: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
KONTROLA PRZEDSIĘBIORCY
Z dniem wejścia w życie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej osoby wykonujące działalność zawodową uzyskały status przedsiębiorcy dotyczy to m.in. lekarzy. Łączą się z tym określone obowiązki, w tym z zakresu kontroli. Poniżej przedstawiamy więc podstawowe przepisy prawa dotyczące kontroli dokonywanych przez organy administracji publicznej u przedsiębiorców, które weszły w życie w dniu 21 sierpnia 2004 r. na mocy w/w ustawy.
Art. 79 [Czynności kontrolne] 1. Czynności kontrolne mogą być wykonywane przez pracowników organów kontroli po okazaniu legitymacji służbowej upoważniającej do wykonywania takich czynności oraz po doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli działalności przedsiębiorcy, chyba że przepisy szczególne przewidują możliwość przeprowadzenia kontroli po okazaniu legitymacji. W takim przypadku upoważnienie doręcza się przedsiębiorcy w terminie określonym w tych przepisach. 2. Czynności kontrolne mogą być wykonywane przez osoby nie będące pracownikami organu kontroli, jeżeli przepisy odrębnych ustaw tak stanowią. 3. Zmiana osób upoważnionych do wykonywania kontroli wymaga każdorazowo wydania odrębnego upoważnienia. Zmiana ta nie może prowadzić do wydłużenia ustalonego wcześniej terminu zakończenia kontroli.
4. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 1, zawiera co najmniej: 1) wskazanie podstawy prawnej; 2) oznaczenie organu kontroli; 3) datę i miejsce wystawienia; 4) imię i nazwisko pracownika organu kontroli uprawnionego do wykonania kontroli oraz numer jego legitymacji służbowej; 5) firmę przedsiębiorcy objętego kontrolą; 6) określenie zakresu przedmiotowego kontroli; 7) wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego terminu zakończenia kontroli; 8) podpis osoby udzielającej upoważnienia z podaniem zajmowanego stanowiska lub funkcji; 9) pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanego przedsiębiorcy.
5. Zakres kontroli nie może wykraczać poza zakres wskazany w upoważnieniu.
Przepisy art. 79 ustawy w sposób stosunkowo szczegółowy regulują kwestie związane z czynnościami kontrolnymi organu administracji publicznej. Mogą być one wykonywane przez pracowników organów kontroli lub inne osoby po okazaniu legitymacji służbowej oraz po doręczeniu imiennego upoważnienia.
Jeżeli dojdzie do zmiany osoby kontrolera, niezbędne jest wydanie nowego upoważnienia, przy czym, jak wskazuje ustawodawca, nie może to doprowadzić do wydłużenia ustalonego w pierwotnym upoważnieniu terminu zakończenia kontroli.
Dokonywanie kontroli jedynie na podstawie legitymacji służbowej jest możliwe na podstawie przepisów odrębnych ustaw. Takie przepisy wprowadza się na przykład w zakresie kontroli dokonywanych przez Państwową Inspekcję Pracy. Ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy podaje enigmatycznie brzmiące „okoliczności faktyczne uzasadniające niezwłoczne podjęcie kontroli” jako powód wszczęcia kontroli wyłącznie po okazaniu legitymacji służbowej. W takim przypadku upoważnienie doręcza się przedsiębiorcy w terminie późniejszym, określonym w tych przepisach.
W przypadku Państwowej Inspekcji Pracy, termin ten określono na nie późniejszy niż 3 dni od dnia podjęcia kontroli.
Istotne jest, że kontroler nie może wykraczać w trakcie wykonywania czynności kontrolnych poza zakres kontroli określony w upoważnieniu !
Art. 80. [Zakres czynności kontrolnych] 1. Czynności kontrolnych dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej. (...)
Art. 81. [Książka kontroli]
Ustawa nakłada również na przedsiębiorców pewne obowiązki związane z przeprowadzonymi kontrolami. Przedsiębiorcy zostali zobowiązani do prowadzenia i przechowywania w swojej siedzibie książek kontroli oraz upoważnień i protokołów kontroli. Przedsiębiorca będzie samodzielnie dokonywał wpisów w książce dotyczących między innymi sposobu wykonania zaleceń pokontrolnych. Dokumenty te powinny być udostępniane na żądanie organu. Mimo, że na pierwszy rzut oka wydaje się to utrudnieniem i nowym obowiązkiem, należy jednak sądzić, że prowadzenie książki kontroli ułatwi życie przedsiębiorcom jako dowód w postępowaniach przed wszelkimi organami administracji publicznej.
Książka kontroli oraz upoważnienia i protokoły kontroli są udostępniane na każde żądanie organu kontroli. W książce kontroli znajdą się wpisy dokonywane przez organ kontroli. Wpisy powinny obejmować: - wskazanie organu kontroli; - oznaczenie upoważnienia do kontroli; - zakres przedmiotowy przeprowadzonej kontroli; - daty podjęcia i zakończenia kontroli; - zalecenia pokontrolne oraz określenie zastosowanych środków pokontrolnych.
Powyższe wpisy w książce kontroli stanowią częściowe powtórzenie danych objętych upoważnieniem do kontroli. Nowość w stosunku do tego dokumentu stanowią zalecenia pokontrolne oraz zastosowane środki pokontrolne. Wydaje się, że w dobrze pojętym interesie przedsiębiorcy będzie skrupulatne prowadzenie książki kontroli. Będzie to podstawowy dokument potwierdzający przeprowadzone uprzednio kontrole.
Przedsiębiorca jest obowiązany dokonywać w książce kontroli wpisu informującego o wykonaniu zaleceń pokontrolnych bądź wpisu o ich uchyleniu przez organ kontroli lub jego organ nadrzędny albo sąd administracyjny.
Art. 82. [Ograniczenie ilości kontroli] 1. Nie można równocześnie podejmować i prowadzić więcej niż jednej kontroli działalności przedsiębiorcy. Nie dotyczy to sytuacji, gdy: 1) ratyfikowane umowy międzynarodowe stanowią inaczej; 2) przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla prowadzonego przeciwko przedsiębiorcy śledztwa lub dochodzenia; 3) odrębne przepisy przewidują możliwość przeprowadzenia kontroli w toku prowadzonego postępowania dotyczącego przedsiębiorcy; 4) przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego; 5) kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu podatku od towarów i usług przed dokonaniem tego zwrotu; 6) przeprowadzenie kontroli jest realizacją obowiązków wynikających z przepisów prawa wspólnotowego o ochronie konkurencji lub przepisów prawa wspólnotowego w zakresie ochrony interesów finansowych Wspólnoty Europejskiej. 2. Organ kontroli odstąpi od podjęcia czynności kontrolnych oraz ustali z przedsiębiorcą termin przeprowadzenia kontroli, jeżeli działalność przedsiębiorcy jest już objęta kontrolą innego organu.
Zapisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej dotyczą t y l k o kontroli prowadzonych przez organy administracji publicznej czyli takich jak : Wojewoda, Marszałek Województwa, Prezydent Miasta, Wójt, Burmistrz, Urzędy Skarbowe, Izby Skarbowe natomiast nie dotyczą kontroli wynikających z realizacji umów np. umów na świadczenie usług zdrowotnych zawartych z NFZ. Zawsze też może prowadzić kontrolę PIP, NIK, sanepid.
Art. 83. [Czas trwania kontroli] 1. Czas trwania wszystkich kontroli organu kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie może przekraczać: 1) w odniesieniu do przedsiębiorców małych i średnich - 4 tygodni; 2) w odniesieniu do pozostałych przedsiębiorców - 8 tygodni.
Przedsiębiorca, u którego dotychczasowe kontrole przekroczyły łączną długość 4 tygodnie może odmówić wstępu kontrolerom. Oczywiście, pod warunkiem, że długość poprzednich kontroli zostanie właściwie udokumentowana.
W przypadku naruszenia przez organ kontrolny w/w przepisów, kontrolowany może odmówić poddania się czynnościom kontrolnym.
Opracowano na podstawie treści Ustawy o Swobodzie Działalności Gospodarczej z dnia 2 lipca 2002 r. (Dz.U. Nr. 173, poz 1870) orza Komentarza do ustawy Konrada Borowicza i Macieja Kurzajewskiego wydanego przez Grupę Wydawniczą iNDOR Sp. z o. o. Warszawa 2005r.
|
Ostatnia aktualizacja tej witryny 28-11-12