Zarządzenie Nr 50/2012/DGL
Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia
z dnia 8 sierpnia 2012 r.
w sprawie planowania, przygotowywania i prowadzenia
kontroli wystawiania i realizacji recept na refundowane leki,
środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego
oraz wyroby medyczne
2011\doc\2012_050_DGL.doc
2011\doc\2012_050_DGL_spis_zalacznikow.doc
2011\doc\2012_050_DGL_zal_1.doc
2011\doc\2012_050_DGL_zal_2.doc
2011\doc\2012_050_DGL_zal_3.doc
2011\doc\2012_050_DGL_zal_4.doc
2011\doc\2012_050_DGL_zal_5.doc
2011\doc\2012_050_DGL_zal_6.doc
2011\doc\2012_050_DGL_zal_6.doc
2011\doc\2012_050_DGL_zal_7.doc
2011\doc\2012_050_DGL_zal_8.doc
2011\doc\2012_050_DGL_zal_9.doc
2011\doc\2012_050_DGL_zal_10.doc
2011\doc\2012_050_DGL_zal_11.doc
2011\doc\2012_050_DGL_zal_12.doc
2011\doc\2012_050_DGL_zal_13.doc
2011\doc\2012_050_DGL_zal_14.doc
2011\doc\2012_050_DGL_zal_15.doc
2011\doc\2012_050_DGL_zal_16.doc
2011\doc\2012_050_DGL_zal_17.doc
2011\doc\2012_050_DGL_zal_18.doc
Czy
można w NZOZ-ie udzielić pełnopłatnej porady pacjentowi spoza
listy.
Protokół z kontroli-strony
1
2
3
4
Wojewódzki Inspektor
farmaceutyczny
Protokół z kontroli-strony
1
2
3
4
Rozchód psychotropów -gotowiec
Mazowieckie
Centrum Zdrowia Publicznego
Protokół kontroli -strony:
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
Zalecenia pokontrolne.
1
2
3
4
Zarządzenie Nr 60/2005
z dnia 19 września 2005 r.
Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia
w sprawie przyjęcia do
stosowania w Narodowym Funduszu Zdrowia
"Jednolitego sposobu realizacji ustawowych
zadań NFZ w zakresie planowania,
przygotowywania i prowadzenia postępowania
kontrolnego oraz realizacji wyników
kontroli"
Na podstawie art. 102 ust.
5 pkt 25 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r o
świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych { Dz.
U. Nr 210, poz. 2135, ze zm.) zarządza się,
co następuje:
§ 1.
Wprowadza się do
stosowania w Narodowym Funduszu Zdrowia
"Jednolity sposób realizacji ustawowych
zadań NFZ w zakresie planowania,
przygotowywania i prowadzenia postępowania
kontrolnego oraz realizacji wyników
kontroli", stanowiący załącznik do
zarządzenia.
§ 2.
Traci moc uchwala Nr
291/2003 Zarządu Narodowego Funduszu Zdrowia
z dnia 5 grudnia 2003 r. w sprawie
Regulaminu kontroli realizacji umów o
udzielanie świadczeń, przeprowadzanych przez
Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu
Zdrowia, Zarządzenie Nr 14/2005 Prezesa
Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 9 lutego
2005 r zmieniające uchwalę nr 291/2003
Zarządu Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 5
grudnia 2003 r. oraz Zarządzenie Nr 3/2005
Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 7
stycznia 2005 r w sprawie przyjęcia
Regulaminu Przeprowadzania Kontroli Aptek.
§ 3.
1. Zarządzenie wchodzi w
życie z dniem podpisania.
2. Postępowania kontrolne
wszczęte przed dniem wejścia w życie
zarządzenia, są prowadzone na
dotychczasowych zasadach.
Prezes
Narodowego Funduszu Zdrowia
Jerzy Miller
Załącznik |
|
Zarządzenie
Nr 47/2005
z dnia 20 lipca 2005 r.
Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia
w sprawie
trybu i sposobu rozpatrywania zażaleń składanych
do Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia na
czynności dyrektora wojewódzkiego oddziału
Funduszu dotyczące kontroli w zakresie
monitorowania ordynacji lekarskiej.
Na podstawie art. 102 ust. 1 w
związku z art. 160 i 161 ustawy z dnia 27
sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
(Dz. U. Nr 210, poz. 2135), zarządza się, co
następuje:
§ 1.
Ustala się procedurę dotycząca
rozpatrywania zażaleń na czynności dyrektora
wojewódzkiego oddziału Funduszu dotyczące
kontroli przeprowadzonych przez oddziały
wojewódzkie Narodowego Funduszu Zdrowia w
zakresie monitorowania ordynacji lekarskiej.
§ 2.
1. Zgodnie z przepisami art.
160 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o
świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze
środków publicznych (DZ. U Nr 210, poz. 2135),
zwanej dalej "ustawą" Świadczeniodawcy, który
zawarł umowę o udzielanie świadczeń opieki
zdrowotnej lub zawarł umowę na wystawianie
recept refundowanych, przysługuje zażalenie na
czynności dyrektora wojewódzkiego oddziału
Narodowego Funduszu Zdrowia dotyczące realizacji
umowy.
2. Zgodnie z zapisami art. 161
ustawy zażalenie, o którym mowa w pkt 1,
rozpatruje w terminie 14 dni od dnia jego
otrzymania, Prezes Funduszu.
3. Zażalenie składane jest
wraz z uzasadnieniem za pośrednictwem właściwego
miejscowo oddziału wojewódzkiego Funduszu.
4. Dyrektor oddziału
wojewódzkiego Funduszu, za pośrednictwem,
którego zostało złożone zażalenie na jego
czynności zapoznaje się z treścią zażalenia,
rozważa zawarte w uzasadnieniu argumenty,
przygotowuje i przekazuje Prezesowi Funduszu
stanowisko w sprawie. Wraz z ww. stanowiskiem
przekazuje całość dokumentów w sprawie w tym
protokół kontroli, zgłoszone do niego
zastrzeżenia (o ile zostały zgłoszone),
zalecenia pokontrolne (o ile zostały przekazane
świadczeniodawcy) lub ich propozycję (jeśli
procedura kontrolna nie została zakończona).
5. Po otrzymaniu kompletu
dokumentów w sprawie Prezes Funduszu przekazuje
je do Departamentu Gospodarki Lekami.
6. Departament Gospodarki
Lekami bada otrzymaną dokumentację pod względem
formalno-prawnym i merytorycznym. Jeżeli
zachodzi taka potrzeba zasięga opinii w sprawie
innych jednostek organizacyjnych Funduszu. Po
zbadaniu dokumentacji i zgromadzeniu niezbędnych
opinii, Departament Gospodarki Lekami
przygotowuje stanowisko w sprawie i przekazuje
je do Prezesa Funduszu, za pośrednictwem
Zastępcy Prezesa do spraw Medycznych.
7. Prezes Funduszu po
zapoznaniu się z przygotowanym stanowiskiem,
zasięga opinii Zespołu ds. rozpatrywania
zażaleń, o których mowa w § 1, zwanego dalej
"Zespołem".
8. Zespół powołuje Prezes NFZ.
W skład Zespołu wchodzi trzech przedstawicieli
Narodowego Funduszu Zdrowia i trzech
przedstawicieli Naczelnej Rady Lekarskiej.
9. Przedstawicieli Naczelnej
Rady Lekarskiej powołuje i odwołuje Prezes
Funduszu, na wniosek Prezesa Naczelnej Rady
Lekarskiej.
10. Szczegółowy sposób i tryb
pracy Zespołu oraz sposób wyłaniania
Przewodniczącego Zespołu, określa regulamin
przyjęty na pierwszym posiedzeniu, zwołanym
przez Prezesa Funduszu.
11. Obsługę organizacyjno-
kancelaryjną Zespołu, a w szczególności obsługę
kancelaryjno-biurową, zapewnia Departament
Gospodarki Lekami, współpracując w tym zakresie
z Przewodniczącym Zespołu.
12. Zadaniem Zespołu jest
weryfikacja poprawności przebiegu procedury
kontrolnej oraz ocena adekwatności konsekwencji
prawnych i finansowych do stwierdzonych
nieprawidłowości.
13. Zespół, o ile uzna za
zasadne, wzywa składającego zażalenie w celu
wysłuchania jego argumentów w sprawie.
14. Opinia Zespołu, co do
zażalenia, wraz z propozycją postanowień w
sprawie, jest niezwłocznie przekazywana
Prezesowi Funduszu.
15. Opinia Zespołu nie jest
wiążąca dla Prezesa Funduszu.
16. Po zebraniu niezbędnych
dokumentów, Prezes Funduszu rozpatruje zażalenie
informując o rozstrzygnięciu świadczeniodawcę,
który złożył zażalenie oraz dyrektora właściwego
oddziału wojewódzkiego Funduszu.
§ 3.
Zarządzenie wchodzi w życie z
dniem podpisania.
Prezes
Narodowego Funduszu Zdrowia
Jerzy Miller |
|
CO
KONTROLOWANY
WIEDZIEĆ
POWINIEN?
|
Rozporządzenie Ministra Zdrowia
w sprawie
określenia szczegółowego sposobu i trybu przeprowadzania kontroli przez
podmiot zobowiązany do finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze
środków publicznych
Zarządzenie Nr
14/2005 |
dodano 1.03.2005 r.
|
Zarządzenie Nr
14/2005
Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia
z dnia 9 lutego 2005 r.
zmieniające uchwałę
nr 291/2003 Zarządu Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 5
grudnia 2003 r. w sprawie Regulaminu kontroli realizacji
umów o udzielanie świadczeń, przeprowadzanych przez
Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia.
Na podstawie art. 102 ust.5 pkt 25 o
świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135), w związku z
rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 15 grudnia 2004
r w sprawie określenia szczegółowego sposobu oraz trybu
przeprowadzania kontroli przez podmiot zobowiązany do
finansowania świadczeń opieki zdrowotnej ze środków
publicznych (Dz. U. Nr 274, poz. 2723) zarządzam, co
następuje:
§ 1.
Załączniki nr 2, 4 - 8 do Regulaminu
kontroli realizacji umów o udzielanie świadczeń,
przeprowadzanych przez Oddział Wojewódzki Narodowego
Funduszu Zdrowia, stanowiącego załącznik nr 1 do Uchwały
Nr 291/2003 Zarządu Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 5
grudnia 2003 r. w sprawie Regulaminu kontroli realizacji
umów o udzielanie świadczeń, przeprowadzanych przez
Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia,
otrzymują brzmienie określone w załączniku do
niniejszego zarządzenia.
§ 2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem
podpisania.
Prezes
Narodowego Funduszu Zdrowia
Jerzy Miller
Pliki do pobrania:
|
|
Zarządzenie Nr
9/2005
z dnia 24 stycznia 2005 r.
Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia
w sprawie przyjęcia
do stosowania w Narodowym Funduszu Zdrowia regulaminu
rozpatrywania skarg i wniosków w Narodowym Funduszu
Zdrowia.
Na podstawie art. 102 ust. 1 i ust. 5
pkt 21 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach
opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych
(Dz. U. Nr 210, poz. 2135)
zarządzam, co
następuje:
§ 1
Przyjmuje się do stosowania regulamin
rozpatrywania skarg i wniosków w Narodowym Funduszu
Zdrowia.
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem
podpisania.
Prezes Narodowego
Funduszu Zdrowia
Jerzy Miller
|
|
Podręcznik Kontrolera NFZ
1
2
3
4
5
6
Protokół kontroli
NFZ strony: 1
2
3
4
Wystąpienie pokontrolne- strony
:
1
2
3
Płace kontrolerów:
SANEPID-wymagane procedury
Przed kontrolą warto zapoznać się z
ogólnopolskim schematem kontroli.
Protokół kontroli strony:
1 2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
KONTROLA PRZEDSIĘBIORCY
Z dniem wejścia w życie ustawy o swobodzie
działalności gospodarczej osoby wykonujące działalność
zawodową uzyskały status przedsiębiorcy dotyczy to m.in.
lekarzy. Łączą się z tym określone obowiązki, w tym z
zakresu kontroli. Poniżej przedstawiamy więc podstawowe
przepisy prawa dotyczące kontroli dokonywanych przez organy
administracji publicznej u przedsiębiorców, które weszły w
życie w dniu 21 sierpnia 2004 r. na mocy w/w ustawy.
Art. 79 [Czynności kontrolne]
1.
Czynności kontrolne mogą być wykonywane przez
pracowników organów kontroli po okazaniu legitymacji
służbowej upoważniającej do wykonywania takich czynności
oraz po doręczeniu upoważnienia do przeprowadzenia kontroli
działalności przedsiębiorcy,
chyba że przepisy szczególne przewidują możliwość
przeprowadzenia kontroli po okazaniu legitymacji. W takim
przypadku upoważnienie doręcza się przedsiębiorcy w terminie
określonym w tych przepisach.
2. Czynności kontrolne mogą być wykonywane
przez osoby nie będące pracownikami organu kontroli,
jeżeli przepisy odrębnych ustaw tak stanowią.
3.
Zmiana osób upoważnionych do
wykonywania kontroli wymaga każdorazowo wydania odrębnego
upoważnienia. Zmiana ta nie może prowadzić do wydłużenia
ustalonego wcześniej terminu zakończenia kontroli.
4.
Upoważnienie, o którym mowa w
ust. 1, zawiera co najmniej:
1)
wskazanie podstawy prawnej;
2)
oznaczenie organu kontroli;
3)
datę i miejsce wystawienia;
4)
imię i nazwisko pracownika organu kontroli
uprawnionego do wykonania kontroli oraz numer jego
legitymacji służbowej;
5)
firmę przedsiębiorcy objętego kontrolą;
6)
określenie zakresu przedmiotowego kontroli;
7)
wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego
terminu zakończenia kontroli;
8)
podpis osoby udzielającej upoważnienia z
podaniem zajmowanego stanowiska lub funkcji;
9)
pouczenie o prawach i obowiązkach
kontrolowanego przedsiębiorcy.
5.
Zakres kontroli nie może
wykraczać poza zakres wskazany w upoważnieniu.
Przepisy art. 79 ustawy w sposób stosunkowo
szczegółowy regulują kwestie związane z czynnościami
kontrolnymi organu administracji publicznej. Mogą być one
wykonywane przez pracowników organów kontroli lub inne osoby
po okazaniu legitymacji służbowej oraz po doręczeniu
imiennego upoważnienia.
Jeżeli dojdzie do zmiany osoby kontrolera,
niezbędne jest wydanie nowego upoważnienia, przy czym, jak
wskazuje ustawodawca, nie może to doprowadzić do wydłużenia
ustalonego w pierwotnym upoważnieniu terminu zakończenia
kontroli.
Dokonywanie kontroli jedynie na podstawie
legitymacji służbowej jest możliwe na podstawie przepisów
odrębnych ustaw. Takie przepisy wprowadza się na przykład w
zakresie kontroli dokonywanych przez Państwową Inspekcję
Pracy. Ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy podaje
enigmatycznie brzmiące „okoliczności faktyczne uzasadniające
niezwłoczne podjęcie kontroli” jako powód wszczęcia kontroli
wyłącznie po okazaniu legitymacji służbowej. W takim
przypadku upoważnienie doręcza się przedsiębiorcy w terminie
późniejszym, określonym w tych przepisach.
W przypadku Państwowej Inspekcji Pracy,
termin ten określono na nie późniejszy niż 3 dni od dnia
podjęcia kontroli.
Istotne jest, że kontroler nie może wykraczać
w trakcie wykonywania czynności kontrolnych poza zakres
kontroli określony w upoważnieniu !
Art. 80. [Zakres czynności kontrolnych]
1.
Czynności kontrolnych dokonuje się w
obecności kontrolowanego lub osoby przez niego
upoważnionej.
(...)
Art. 81. [Książka kontroli]
Ustawa nakłada również na przedsiębiorców
pewne obowiązki związane z przeprowadzonymi kontrolami.
Przedsiębiorcy zostali zobowiązani do prowadzenia i
przechowywania w swojej siedzibie książek kontroli oraz
upoważnień i protokołów kontroli. Przedsiębiorca będzie
samodzielnie dokonywał wpisów w książce dotyczących między
innymi sposobu wykonania zaleceń pokontrolnych.
Dokumenty te powinny być udostępniane na żądanie organu.
Mimo, że na pierwszy rzut oka wydaje się to utrudnieniem i
nowym obowiązkiem, należy jednak sądzić, że prowadzenie
książki kontroli ułatwi życie przedsiębiorcom jako dowód w
postępowaniach przed wszelkimi organami administracji
publicznej.
Książka kontroli oraz upoważnienia i
protokoły kontroli są udostępniane na każde żądanie organu
kontroli. W książce kontroli znajdą się wpisy dokonywane
przez organ kontroli. Wpisy powinny obejmować:
-
wskazanie organu kontroli;
-
oznaczenie upoważnienia do kontroli;
-
zakres przedmiotowy przeprowadzonej kontroli;
-
daty podjęcia i zakończenia kontroli;
-
zalecenia pokontrolne oraz określenie
zastosowanych
środków pokontrolnych.
Powyższe wpisy w książce kontroli stanowią
częściowe powtórzenie danych objętych upoważnieniem do
kontroli. Nowość w stosunku do tego dokumentu stanowią
zalecenia pokontrolne oraz zastosowane środki pokontrolne.
Wydaje się, że w dobrze pojętym interesie przedsiębiorcy
będzie skrupulatne prowadzenie książki kontroli. Będzie to
podstawowy dokument potwierdzający przeprowadzone uprzednio
kontrole.
Przedsiębiorca jest obowiązany dokonywać w
książce kontroli wpisu informującego o wykonaniu zaleceń
pokontrolnych bądź wpisu o ich uchyleniu przez organ
kontroli lub jego organ nadrzędny albo sąd administracyjny.
Art. 82.
[Ograniczenie ilości kontroli]
1.
Nie można równocześnie podejmować i prowadzić
więcej niż jednej kontroli działalności przedsiębiorcy.
Nie dotyczy to sytuacji, gdy:
1)
ratyfikowane umowy międzynarodowe stanowią
inaczej;
2)
przeprowadzenie kontroli jest niezbędne dla
prowadzonego przeciwko przedsiębiorcy śledztwa lub
dochodzenia;
3)
odrębne przepisy przewidują możliwość
przeprowadzenia kontroli w toku prowadzonego postępowania
dotyczącego przedsiębiorcy;
4)
przeprowadzenie kontroli jest uzasadnione
zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego;
5)
kontrola dotyczy zasadności dokonania zwrotu
podatku od towarów i usług przed dokonaniem tego zwrotu;
6)
przeprowadzenie kontroli jest realizacją
obowiązków wynikających z przepisów prawa wspólnotowego o
ochronie konkurencji lub przepisów prawa wspólnotowego w
zakresie ochrony interesów finansowych Wspólnoty
Europejskiej.
2.
Organ kontroli odstąpi od podjęcia czynności
kontrolnych oraz ustali z przedsiębiorcą termin
przeprowadzenia kontroli, jeżeli działalność przedsiębiorcy
jest już objęta kontrolą innego organu.
Zapisy ustawy o swobodzie działalności
gospodarczej dotyczą t y l k o kontroli prowadzonych przez
organy administracji publicznej czyli takich jak : Wojewoda,
Marszałek Województwa, Prezydent Miasta, Wójt, Burmistrz,
Urzędy Skarbowe, Izby Skarbowe natomiast nie dotyczą
kontroli wynikających z realizacji umów np. umów na
świadczenie usług zdrowotnych zawartych z NFZ. Zawsze też
może prowadzić kontrolę PIP, NIK, sanepid.
Art. 83. [Czas trwania kontroli]
1.
Czas trwania wszystkich kontroli organu
kontroli u przedsiębiorcy w jednym roku kalendarzowym nie
może przekraczać:
1)
w odniesieniu do przedsiębiorców małych i
średnich - 4 tygodni;
2)
w odniesieniu do pozostałych przedsiębiorców
- 8 tygodni.
Przedsiębiorca, u którego dotychczasowe
kontrole przekroczyły łączną długość 4 tygodnie może odmówić
wstępu kontrolerom. Oczywiście, pod warunkiem, że długość
poprzednich kontroli zostanie właściwie udokumentowana.
W przypadku naruszenia przez organ kontrolny
w/w przepisów, kontrolowany może odmówić poddania się
czynnościom kontrolnym.
Opracowano na podstawie treści Ustawy o Swobodzie
Działalności Gospodarczej z dnia 2 lipca 2002 r. (Dz.U. Nr.
173, poz 1870) orza Komentarza do ustawy Konrada Borowicza i
Macieja Kurzajewskiego wydanego przez Grupę Wydawniczą iNDOR
Sp. z o. o. Warszawa 2005r.
|