26-12-18 |
|
Zielona Góra 25.06.2007 Uwagi FZPOZ POROZUMIENIE ZIELONOGÓRSKIE do Rozporządzenia o szczepieniach cz.I Uwagi FZPOZ POROZUMIENIE ZIELONOGÓRSKIE do Rozporządzenia o szczepieniach cz.II
PZ/CF/10/06
Zielona Góra, dnia
24.10.2006r.
|
|
PZ w sprawie Komunikatu Warszawskiego |
Stanowisko Prezydium
Porozumienia
Zielonogórskiego
w sprawie realizacji
Komunikatu Warszawskiego
z dnia 01.01.2006r.
Nałęczów, dnia
08.04.2006r.
Stanowisko Prezydium
Porozumienia
Zielonogórskiego
w sprawie realizacji
Komunikatu Warszawskiego
z dnia 01.01.2006r.
Prezydium Porozumienia
Zielonogórskiego
oczekuje:
1) zwiększenia nakładów
od dnia 01.04.2006r. na
nocną i świąteczną pomoc
lekarską i pielęgniarską
(ambulatoryjną i
wyjazdową), oraz na
transport sanitarny do
poziomu zapewniającego
zachowanie procentowego
udziału ustalonego w
planie finansowym dla
podstawowej opieki
zdrowotnej na dzień
01.01.2006r.,
2) obowiązywania
wynegocjowanej
(powiększonej) stawki
rocznej od dnia
01.04.2006r.
Prezydium Porozumienia
Zielonogórskiego
postanawia:
1) negocjacje z
oddziałami wojewódzkimi
Funduszu powinny być
zakończone do dnia
14.04.2006r.,
2) przebieg realizacji
negocjacji z oddziałami
wojewódzkimi Funduszu ma
być na bieżąco
przekazywany
Sekretariatowi
Federacji,
3) po zakończeniu
negocjacji przez
wszystkie Związki
Regionalne, Sekretariat
Federacji bezzwłocznie
ustali termin
jednoczesnego złożenie
aneksów w siedzibach
właściwych oddziałów
wojewódzkich Funduszu.
W przypadku
niezrealizowania przez
Fundusz postanowień
wynikających z
Komunikatu
Warszawskiego, Prezydium
Porozumienia
Zielonogórskiego
podejmie stosowne i
zdecydowane działania.
Mariusz Wójtowicz
Komisarz PZ
Marek Twardowski
Główny Negocjator PZ
|
PZ w sprawie niewykorzystanych środków |
Stanowisko Prezydium
Porozumienia
Zielonogórskiego w
sprawie przeznaczenia
niewykorzystanych
środków finansowych
przewidzianych planem
finansowym NFZ na
podstawową opiekę
zdrowotną w roku 2006.
Prezydium Porozumienia
Zielonogórskiego
oczekuje:
1) rozliczania co
najmniej raz na kwartał
niewykorzystanych
środków finansowych
przewidzianych planem
finansowym NFZ na
podstawową opiekę
zdrowotną w roku 2006 i
wynikających z różnicy
pomiędzy liczbą
ubezpieczonych i liczbą
pacjentów zapisanych na
listach aktywnych
lekarza, pielęgniarki i
położnej podstawowej
opieki zdrowotnej,
2) dokonywania podziału
środków finansowych, o
których mowa w pkt 1),
pomiędzy
świadczeniodawców
udzielających świadczeń
z zakresu podstawowej
opieki zdrowotnej z
wyłączeniem nocnej i
świątecznej pomocy
lekarskiej i
pielęgniarskiej
(ambulatoryjnej i
wyjazdowej) oraz
transportu sanitarnego,
do końca miesiąca
następującego po
kwartale rozliczeniowym.
Mariusz Wójtowicz
Komisarz PZ
Marek Twardowski
Główny Negocjator PZ
|
|
Zielona Góra
07.04.2006r.
Szanowny Pan
Zbigniew Religa
Minister Zdrowia
Zwracam się z do Pana z
uprzejmą prośbą o
podjęcie pilnej
interwencji wobec
Prezesa NFZ, aby mogły
zostać jak najszybciej
podpisane aneksy z POZ
ze skutkiem od
1.04.2006r. Nie zostały
podpisane do tej pory,
gdyż dyrektorzy
oddziałów wojewódzkich
NFZ na wyraźne polecenie
Prezesa NFZ usiłują
zwiększać nakłady na
nocną pomoc lekarską
zaburzając dotychczasowe
parytety podziału
środków w stosunku do
1.01.2006r. W czasie
negocjacji zakończonych
podpisaniem Komunikatu
Warszawskiego w dniu
1.01.2006r. (w obecności
Pana Ministra) nie były
prowadzone rozmowy na
temat podwyższania bądź
wyrównywania stawek w
zakresie nocnej pomocy
lekarskiej a jedynie w
zakresie stawek
lekarskich i
pielęgniarskich
związanych z
wykonywaniem pracy w POZ
od poniedziałku do
piątku między godz. 8:00
– 18:00. Zwiększanie w
tym momencie nakładów na
NPL skutkuje
zmniejszeniem ilości
środków na podwyższanie
stawek kapitacyjnych
lekarskich i
pielęgniarskich.
Marek Twardowski
Główny Negocjator
Porozumienia
Zielonogórskiego
|
LIST OTWARTY DO MINISTRA
ZDROWIA |
Zielona Góra, 30.03.2006
Konin 19 marzec 2006r.
|
Pismo do Ministra
Zdrowia
15.03 |
Zielona
Góra 15 marzec 2006r.
Sz. Pan
Zbigniew Religa
Minister Zdrowia
Porozumienie Zielonogórskie zwraca się do Pana o podjęcie pilnej
interwencji wobec Prezesa NFZ, który jako sygnatariusz tzw. Komunikatu
Warszawskiego z dnia 1 stycznia 2006r. nie stosuje się do jego treści.
Po pierwsze
Podlegli mu Dyrektorzy oddziałów wojewódzkich NFZ próbowali i próbują
przymuszać lekarzy POZ do przyjęcia aneksów od 1 marca 2006, a nie jak
było ustalone w Notatkach dołączanych do każdej umowy od 1 kwietnia
2006.
Po drugie
Próbują oni kosztem stawki kapitacyjnej lekarskiej zwiększać nakłady na
Nocną Pomoc Lekarską
Po trzecie
Pozorne wyrównywanie stawek kapitacyjnych lekarskich w skali kraju jest
pretekstem do zaniżania tych stawek
Po czwarte
Nie przypominamy sobie aby zwiększenie stawki kapitacyjnej o 5 gr na
pierwszy kwartał miało być skonsumowane z 240 mln zł – świadkiem tych
rozmów i ich uczestnikiem był Pan Profesor
Po piąte
Czynione są próby w niektórych Funduszach Wojewódzkich zaburzenia
parytetu pomiędzy lekarzami a pielęgniarkami.
Porozumienie Zielonogórskie przed miesiącem złożyło na piśmie Prezesowi
NFZ propozycję współpracy w zakresie przygotowania należytych warunków
kontraktacji świadczeń ambulatoryjnych na rok 2007 (w tym POZ) aby
uniknąć problemów, które pojawiły się w roku 2005 i 2006.. Nie spotkało
się to jednak z jakimkolwiek odzewem z Jego strony. Powyższe działania
Pana Jerzego Millera spowodowały utratę wiarygodności tego urzędnika
wśród lekarzy POZ.
Informujemy także, Pana Ministra, że w czasie sprawowania urzędu przez
obecnego Prezesa NFZ nie nastąpiła żadna poprawa w działalności Funduszy
Wojewódzkich i nadal traktują one świadczeniodawców w Polsce często jako
wrogów, a nie jako partnerów w systemie opieki zdrowotnej.
W tej sytuacji konieczne są zdecydowane działania ze strony Pana
Ministra. Przedłużanie bowiem tego stanu rzeczy może grozić
destabilizacja funkcjonowania POZ od 1 kwietnia.
Za Sekretariat PZ
/-/Marek Twardowski
/-/ Jacek Krajewski
|
Pismo do Ministra
Zdrowia w/s szczepień
|
Zielona Góra,
15.03.2005
Minister Zdrowia
Prof. dr hab. n. med. Zbigniew Religa
W związku z odmową wykonywania przez pielęgniarki szkolne obowiązkowych
szczepień ochronnych w ramach opieki profilaktycznej nad dziećmi i
młodzieżą szkolną opłaconych przez NFZ w zakresie zadań pielęgniarki
szkolnej, doszło do dramatycznego spadku wyszczepialności dzieci na
terenie województwa lubelskiego.
Z drugiej zaś strony na terenie pozostałej części kraju, lekarze POZ
wykonują ten zakres czynności (wykonanie iniekcji) nie otrzymując
należnego im finansowania za usługę leżącą w zakresie finansowanym przez
NFZ u pielęgniarek higieny szkolnej.
Otrzymane wyjaśnienia zawarte w piśmie Sekretarza Stanu Pana Bolesława
Piechy (MZ-PR-024-4517-2/AB/06/12/06): "... nie można przyjąć że
pielęgniarka środowiska nauczania i wychowania odpowiada za wykonanie
pełnej procedury szczepiennej, posiada ona bowiem jedynie część
kompetencji do jej wykonania (są to: organizacja działań-ustalenie
terminu z dyrektorem szkoły, lekarzem poz, zawiadomienie rodziców i
uzyskanie ich pisemnej zgody, odbiór szczepionki ze stacji San-Epid,
przygotowanie gabinetu do szczepienia, wykonanie iniekcji lecz bez
możliwości wykonania badania kwalifikacyjnego)",
wskazują, że ten zakres działań jest finansowany zgodnie z zawartymi
umowami w rodzaju pielęgniarka w środowisku nauczania i wychowania przez
NFZ.
Jednocześnie nadmieniamy, że zakres Umowy zawartej z lekarzem POZ przez
NFZ oraz inne akty prawne nakładają na niego jedynie obowiązek
kwalifikacji do szczepienia w jego statutowym miejscu udzielania
świadczeń zdrowotnych.
W tym stanie sprawy zwracamy się do Pana Ministra o uporządkowanie
systemu prawnego poprzez zmianę stosownych aktów prawnych lub nakazanie
Prezesowi Narodowego Funduszu Zdrowia wyegzekwowania zapisów zawartych
Umów z pielęgniarkami szkolnymi.
W przypadku dalszego tolerowania istniejącego stanu rzeczy informujemy
Pana Ministra, że lekarze POZ przekażą karty uodpornienia do punktów
szczepień w gabinetach pielęgniarek szkolnych a tym samym zaprzestaną
wykonywać obowiązkowe szczepienia w zakresie nieobjętym umową i nie
opłacanym przez NFZ.
Za Sekretariat PZ
Sekretarz ds negocjacji i kontraktowania
Marek Twardowski
Sekretarz ds organizacyjnych
Jacek Krajewski
|
Pismo do Ministra Zdrowia
-NPL |
Zielona Góra, 22.02.2006
Sz. P.
Prof. Zbigniew Religa
Minister Zdrowia
Świadczeniodawcy
podstawowej opieki
zdrowotnej zrzeszeni w
Federacji Związków
Pracodawców Ochrony
Zdrowia Porozumienie
Zielonogórskie z
niepokojem przyjęli
wypowiedź Pana Ministra
dotycząca zmiany
organizacji nocnej
pomocy lekarskiej (NPL).
Przypominany, że
obowiązujące aktualnie
przepisy dają możliwość
zawierania umów z
zakresu NPL zarówno
świadczeniodawcom
realizującym dzienną
opiekę z zakresu
kompetencji lekarza poz
jak i innym podmiotom,
które spełniają
odpowiednie warunki.
Próba narzucenia,
świadczeniodawcom poz
obligatoryjnych i
niemożliwych do
realizacji zadań z
zakresu NPL była na
przełomie roku 2003 i
2004 jedną z przyczyn
bardzo ostrego konfliktu
świadczeniodawców z
Narodowym Funduszem
Zdrowia i efekcie
spowodowała na początku
stycznia 2004 r.
zamknięcie wielu
gabinetów lekarzy
rodzinnych..
Wyrażamy nadzieję, że w
przyszłości propozycje
jakichkolwiek zmian
dotyczących
funkcjonowania
podstawowej opieki
zdrowotnej będą
uzgadnianie z
reprezentatywną
organizacją
świadczeniodawców, jaką
jest FZPOZ Porozumienie
Zielonogórskie.
Z poważaniem
/-/ Marek Twardowski,
Sekretarz PZ
/-/Jacek Krajewski,
Sekretarz PZ
|
Pismo do
Prezesa NFZ |
Zielona Góra, 23.02.2006
Sz. P.
Jerzy Miller
Prezes NFZ
Zwracam się do Pana z
następującymi
wątpliwościami, które
mam po analizie
spływających do mnie
informacji
przekazywanych
strukturom wojewódzkim
Porozumienia
Zielonogórskiego, w
niektórych województwach
przez dyrektorów NFZ.
1. Nie przypominam
sobie, aby zwiększenie
stawki kapitacyjnej o 5
groszy na 1 kwartał
miało być skonsumowane z
240 mln złotych – nasze
rozmowy w Ministerstwie
Zdrowia dają mi podstawę
do takiego twierdzenia.
2. Aneksy zwiększające
stawki kawitacyjne w poz
winny bowiazywać zgodnie
z treścią „Notatki” od
1.04.2006, a nie jak
czynione są próby od
1.03.2006. Na to nie
będzie zgody
Porozumienia
Zielonogórskiego i
proszę Pana o zwrócenie
uwagi dyrektorom
wojewódzkim NFZ, że nie
mają prawa łamać zapisów
„Notatki”.
3. Nie wyobrażam sobie,
aby od 1.04.2006 miały
zostać zmienione
parytety pomiędzy
lekarzami a
pielęgniarkami –
przymiarki finansowe w
niektórych województwach
są czynione w taki
sposób, że łamią te
parytety i ta wiedza
dociera do naszych
członków.
4. Nie będzie zgody PZ
na zwiększenie
procentowego udziału
nakładów na pomoc
ambulatoryjną, wyjazdową
i transport sanitarny od
1.04.2006 r. Tego typu
próba może grozić
destabilizacją zawartego
porzumienia i zostanie
przez nas odebrane jako
działanie wrogie wobec
Porozumienia
Zielonogórskiego ze
strony dyrektorów
Oddziałów Wojewódzkich
NFZ.
5. Proszę o
przypomnienie dyrektorom
Oddziałów wojewódzkich
NFZ o tym, że wspólne
deklaracje zebrane w
poprzednich latach przez
świadczeniodawców są
nadal ważne przy
aktualnie obowiązującej
Ustawie i warunkach
kontraktowania usług
medycznych (szczególnie
proszę o zwrócenie uwagi
w tym względzie M.
Piekarskiemu ze
Śląskiego Oddziału NFZ)
6. Proszę o zwrócenie
uwagi dyrekcji
Lubelskiego OW NFZ i
przypomnienie tej
dyrekcji, że zapisy
umowy w poz obowiązują
również dyrekcją tego
województwa i zapisy te
mówią, że lekarz poz
wykonuje usługi medyczne
w swojej praktyce oraz w
domu chorego w przypadku
medycznie uzasadnionej
potrzeby. Kwalifikuje
również dzieci do
szczepień w swojej
praktyce.
7. Informuję również
Pana, że w trakcie
kontraktowania usług poz
na 2006 rok nie
nastąpiła żadna poprawa
działalności ani
zachowań wielu
dyrektorów OW NFZ
względem
świadczeniodawców i
uważam w tej sytuacji,
że niektórych z tych
dyrektorów należało by
nareszcie wymienić na
osoby, które nie będą
postrzegały
świadczeniodawców jako
swoich wrogów, z którymi
należy ściśle
współdziałać w celu
należytego
wykorzystywania usług
medycznych dla obywateli
naszego kraju.
Łączę pozdrowienia
Marek Twardowski
Główny Negocjator
Porozumienia
Zielonogórskiego
Do wiadomości:
1. Minister Zdrowia
Zbigniew Religa
2. Sekretarz Stanu w
Ministerstwie Zdrowia
Bolesław Piecha
3. Dyrektorzy 14
Oddziałów Wojewódzkich
NFZ
|
Propozycja PZ dla
Prezesa NFZ |
Sz.P.
Jerzy Miller
Prezes NFZ
Zwracamy się do Pana z propozycją współuczestniczenia w przygotowywaniu
warunków kontraktowania usług medycznych w zakresie poz, specjalistyki,
rehabilitacji i stomatologii na 2007 rok.
Tego typu rozwiązanie pozwoliłoby uniknąć jakichkolwiek zawirowań w
procesie samego kontraktowania usług medycznych. Liczymy na pozytywne
podejście Pana do naszej propozycji.
Z poważaniem
Janusz Tylewicz
Sekretarz ds. aktów prawnych i spraw
międzynarodowych
Marek Twardowski
Główny Negocjator PZ
|
Zielona Góra,
8.02.2006
PZ/CF/02/01
Sz. P.
Zbigniew Religa
Minister Zdrowia
Szanowny Panie Profesorze.
Zwracamy się z zapytaniem, czy w Ministerstwie Zdrowia zostały już
rozpoczęte prace nad nowelizacją ustawy o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, rozporządzeniem w
sprawie szczepień dzieci i młodzieży oraz rozporządzeniem o warunkach
fachowych i sanitarnych jakie powinny spełniać zakłady opieki
zdrowotnej, do których to prac mieli zostać zaproszeni przedstawiciele
Porozumienia Zielonogórskiego. Jesteśmy w każdej chwili gotowi do
uczestnictwa w tych pracach. Przypominamy, że taką propozycję
otrzymaliśmy w trakcie rozmów w Warszawie w Ministerstwie Zdrowia.
Z poważaniem
Marek Twardowski
Główny Negocjator PZ
Janusz Tylewicz
Sekretarz do spraw aktów prawnych
i spraw międzynarodowych
|
Zielona Góra,
8.02.2006
PZ/CF/02/02
Sz. P.
Bolesław Piecha
Sekretarz Stanu w MZ
Szanowny Panie Ministrze.
Zwracamy się z zapytaniem, czy w Ministerstwie Zdrowia zostały już
rozpoczęte prace nad nowelizacją ustawy o świadczeniach opieki
zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, rozporządzeniem w
sprawie szczepień dzieci i młodzieży oraz rozporządzeniem o warunkach
fachowych i sanitarnych jakie powinny spełniać zakłady opieki
zdrowotnej, do których to prac mieli zostać zaproszeni przedstawiciele
Porozumienia Zielonogórskiego. Jesteśmy w każdej chwili gotowi do
uczestnictwa w tych pracach. Przypominamy, że taką propozycję
otrzymaliśmy w trakcie rozmów w Warszawie w Ministerstwie Zdrowia.
Z poważaniem
Marek Twardowski
Główny Negocjator PZ
Janusz Tylewicz
Sekretarz do spraw aktów prawnych
i spraw międzynarodowych
Stanowisko PZ przekazane 17.10.2005 do Ministra Polityki Społecznej
Zielona Góra 17.10.2005
Minister Polityki Społecznej
00-513 Warszawa
ul.Nowogrodzka 1/3/5
Szanowna Pani Minister
jesteśmy głęboko zażenowani pominięciem wszystkich
organizacji środowisk medycznych w ramach konsultacji treści projektu
rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w
sprawie zasad i trybu wystawiania zaświadczeń lekarskich. wzoru
zaświadczenia lekarskiego i zaświadczenia wydanego w wyniku kontroli lekarza
orzecznika ZUS.
Fakt ustawowego zasięgnięcia opinii Naczelnej Izby Lekarskiej nie zwalnia
Pani z obowiązku zwrócenia się do innych organizacji a zwłaszcza organizacji
zrzeszających Pracodawców środowiska medycznego.
Federacja Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia "Porozumienie Zielonogórskie"
jednoczy w sobie przedstawicieli Wojewódzkich Związków Pracodawców Ochrony
Zdrowia z 14 województw.
Reprezentujemy łącznie około 10 000 lekarzy-pracodawców.
Oczekujemy od Pani zaproszenia przedstawicieli naszej Organizacji do udziału
w sprawach dotyczących legislacji powyższego i innych rozporządzeń
dotyczących prawnych relacji lekarz-pacjent-pracodawca oraz naszej obecności
na konferencji uzgodnieniowej dotyczącej omawianego materiału.
Nasze stanowisko dotyczące projektu rozporządzenia zawarte jest poniżej:
Uwagi do projektu rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej zmieniającego
rozporządzenie w sprawie zasad i trybu wystawiania zaświadczeń lekarskich,
wzoru zaświadczenia lekarskiego i zaświadczenia lekarskiego wydanego w
wyniku kontroli lekarza orzecznika ZUS
przekazane
przez Federację Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia "POROZUMIENIE
ZIELONOGÓRSKIE" w ramach konsultacji z organizacjami społecznymi.
W uzasadnieniu zmiany rozporządzenia czytamy o konieczności dostosowania
rozporządzenia do zmienionej ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r (Dz. U. Nr 10,
poz.71).
Po przeczytaniu w/w uzasadnienia jedynym wnioskiem jaki się nasuwa, jest to
że prawo jest tworzone na użytek i wygodę urzędników z łamaniem podstawowych
praw - zwłaszcza prawa do zapłaty za wykonaną pracę.
Nie do zaakceptowania jest fakt, że do konsultacji społecznych nie wybrano
najbardziej zainteresowanych i których dotyczy omawiane rozporządzenie,
czyli lekarskich organizacji pracodawców i związków zawodowych.
Po zapoznaniu się z rozporządzeniem ustalono, co następuje;
1. § 1 - pkt 1,2,3 - bez uwag
2. § 1 pkt 4 (dotyczy zmienianego ust 1 w § 5) nie wyrażamy zgody na
stwierdzenie
"lekarz, lekarz dentysta, starszy felczer lub felczer jest zobowiązany
wystawić zaświadczenie lekarskie na formularzu, według wzoru stanowiącego
załącznik Nr 1 do rozporządzenia"
proponujemy dodanie po słowach jest zobowiązany słów na zlecenie ZUS lub
KRUS
3. § 2 - nie wyrażamy zgody na formę załącznika Nr 1 do w/w rozporządzenia w
razie nieuwzględnienia poprawki wniesionej w pkt.2
4. § 3 - bez uwag
5. § 4 - bez uwag
Odnośnie pkt 2 uzasadniamy nasze stanowisko następująco.
Zgodnie z art.84 Konstytucji ciężary i świadczenia publiczne może nakładać
tylko ustawa.
Przepis art.53 ustawy z dnia 23 czerwca 1999 roku o świadczeniach
pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U.
Nr 31, poz. 267 z 2005 r.), jak i nazwa ustawy jasno przedstawia cel
wystawienia druku ZUS ZLA. Otóż zaświadczenia lekarskie w postaci druku ZUS
ZLA są dowodami przy ustalaniu prawa do zasiłków i ich wysokości, a
następnie do uzyskania świadczeń pieniężnych.
Nie kwalifikują się wobec tego w żaden sposób jako świadczenie opieki
zdrowotnej, finansowane z ubezpieczenia zdrowotnego.
Jaskrawym przykładem powyższego stwierdzenia jest wypisywanie druku ZUS ZLA
dla ustalenia prawa do zasiłku i jego wysokości w przypadku opieki nad
chorym dzieckiem lub członkiem rodziny, gdzie ustalanie danych osobowych,
danych zakładu pracy, wnioskowanego okresu odsunięcia od wykonywanej pracy
tytułem opieki. dotyczą osoby nie badanej przez lekarza, a więc której nie
było udzielane świadczenie zdrowotne.
W myśl art.16 ust. 1 pkt 1) ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o
świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
opisany przypadek mieści się w tym zakresie i nie jest to zaświadczenie
bezpłatne, finansowane w ramach ubezpieczenia zdrowotnego.
ZUSowi niejednokrotnie wystarczy też zaświadczenie lekarskie lub
poświadczenie administracyjne o hospitalizacji, aby ustalić prawo do zasiłku
i jego wysokość.
Ma to miejsce w przypadku wystawienie zaświadczenia o hospitalizacji żony
bez używania druku ZUS ZLA, aby jej mąż w tym czasie nie pracował i
opiekując się zdrowymi dziećmi do lat 8-miu otrzymał stosowny zasiłek.
Niezależnie jednak i przede wszystkim wskazać należy, że stosownie do art.
16 ust. 4 o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
publicznych, koszty badania, wydania orzeczenia lub zaświadczenia,
związanego z orzekaniem o niezdolności do pracy dla celów rentowych,
orzekaniem o niepełnosprawności, ustalaniem uprawnień w ramach ubezpieczeń
społecznych, są finansowane przez podmiot, na którego zlecenie zostaje
przeprowadzone badanie, wydane orzeczenie lub zaświadczenie.
Niewątpliwie wobec treści art. 54 ustawy z dnia 23 czerwca 1999 roku o
świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i
macierzyństwa, należy przyjąć, że zleceniodawcą jest Zakład Ubezpieczeń
Społecznych. Potwierdza to zwłaszcza ust. 4 ww. przepisu statuując, iż
Zakład Ubezpieczeń Społecznych udziela lekarzowi upoważnia do wystawiania
zaświadczeń lekarskich w formie decyzji.
W zmienionym zapisie par.5.1 rozporządzenie ministra Polityki Społecznej
proponuje nałożenie na lekarzy obowiązek wykonania określonej czynności,
jaką jest wystawienie zaświadczenia lekarskiego na druku ZUS ZLA.
Jednakże nałożenie jakiegokolwiek obowiązku skutkuje zobowiązaniem do
zapłaty za wykonaną usługę.
Z uwagi, że w chwili obecnej nic nam nie wiadomo iż jesteśmy w stanie wojny,
a wyłącznie w tym przypadku pewne prawa zostają zawieszone, wnosimy o
ustalenie i ustanowienie zasad płatności za wystawianie druków ZUS ZLA.
Według naszej wiedzy i praktyki powoływanie się na przepisy odrębne
zakładające bezpłatność zaświadczenia (w omawianym rozporządzeniu nie
występujące, za to częste w bogatej korespondencji z zakładami ubezpieczeń
społecznych) jest nieuprawnione.
Minister Polityki Społecznej, mimo że próbuje określać "szczegółowe zasady",
nie wskazuje w omawianym rozporządzeniu płatnika.
Casus "ustawy 203" pozwala na domniemanie podobnego zdarzenia, które i w tym
przypadku nakłada obowiązki "zapominając" o wskazaniu, kto za to ma
zapłacić.
Wobec tego faktu nie zgadzając się na tworzenie "złego prawa" jesteśmy
zmuszeni zaprotestować przeciw takiemu postępowaniu.
Odnośnie punktu 3:
możemy jedynie potwierdzić nasze stanowisko, że forma tego druku jest nie do
przyjęcia w odniesieniu do argumentów przedstawionych powyżej.
Na zakończenie interesującym jest fakt zniknięcia rubryki z numerem zakładu
opieki zdrowotnej.
Oznacza to, że przez wiele lat lekarze wykonywali nikomu nie potrzebną
pracę, zadaną przez niefrasobliwych prawodawców mających poczucie
bezpłatności rzeczonych druków ZUS ZLA.
Mamy nadzieję, że wprowadzenie odpłatności za omawiane druki zmniejszy ich
stopień skomplikowania i ułatwi pracę lekarzom a korzystającym z
ubezpieczenia społecznego łatwiejsze korzystanie ze świadczeń pieniężnych.
SŁOWNICZEK :
uprawnienie n I
1. rzecz. od uprawnić.
2. lm D. ~eń
"prawo do czegoś przysługujące, nadane komuś; przywilej"
Korzystać z różnych uprawnień.
Uprawnienie do urlopu, do korzystania z czegoś.
zobowiązać dk IX, ~wiążę, ~wiążesz, ~wiąż, ~ał, ~any - zobowiązywać ndk
VIIIa, ~zuję, ~zujesz, ~zuj, ~ywał, ~ywany
"nałożyć na kogoś obowiązek zrobienia czegoś"
Zobowiązać kogoś do zachowania tajemnicy, do sekretu.
Zobowiązać kogoś do pilnowania porządku.
Przyrzeczenie zobowiązujące kogoś do czegoś.
zobowiązać się - zobowiązywać się "wziąć na siebie jakiś obowiązek; podjąć
się czegoś"
Zobowiązać się do zachowania tajemnicy.
Zobowiązał się do pomocy komuś.
Zobowiązał się, że wykona pracę przed terminem.
Skarga na NFZ Zielona Góra, dnia 7.09.2005 r.
Minister Zdrowia Marek Balicki
Skarga
Działając imieniem Federacji na podstawie art. 227 in. ustawy z dnia 14
czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego w zw. z art. 162 ust.1
ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej
finansowanych ze środków publicznych, składamy skargę na:
zaniedbanie i nienależyte wykonywanie zadań przez Zastępcę Prezesa ds.
Medycznych Narodowego Funduszu Zdrowia Michała Kamińskiego, przewlekłe
załatwianie sprawy przez Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, oraz wnosimy o
zajęcie oficjalnego stanowiska i podanie interpretacji obowiązujących
unormowań regulujących kwestię kwalifikacji poszczególnych typów porad
udzielanych w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej. Uzasadnienie
Członek Federacji - Związek Pracodawców Ochrony Zdrowia województwa
Śląskiego Porozumienie Zielonogórskie zwrócił się do Prezesa Narodowego
Funduszu Zdrowia z wnioskiem o wyjaśnienie i podanie interpretacji
obowiązujących unormowań regulujących kwestię kwalifikacji poszczególnych
typów porad udzielanych w ramach ambulatoryjnej opieki specjalistycznej.
W odpowiedzi pismem z dnia 13.04.2005 r. Zastępcę Prezesa ds. Medycznych
Narodowego Funduszu Zdrowia Michał Kamiński (znak CF-DSOZ-05/02/0205/KW),
odnosząc się do kwestii definicji porady pierwszorazowej powołał się na
rzekome ustalenia przedstawicieli Federacji z NFZ z dnia 04.02.2004 r. -
pismo w załączeniu.
W pierwszej kolejności podnosimy, że przedstawiciele Federacji nie
dokonywali ustaleń o treści na jaką wskazuje w swoim pismie Zastępcę Prezesa
ds. Medycznych Narodowego Funduszu Zdrowia. Działania Zastępcy Prezesa ds.
Medycznych Narodowego Funduszu Zdrowia są niedopuszczalne. Do chwili
obecnej, pomimo interwencji, nie doczekano się wyjaśnień ze strony Prezesa
Narodowego Funduszu Zdrowia.
Ponadto, odnosząc się do przedstawionego zagadnienia unormowań regulujących
kwestię kwalifikacji poszczególnych typów porad udzielanych w ramach
ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, podnosimy, co następuje:
Zgodnie z postanowieniami szczegółowych materiałów informacyjnych o
przedmiocie postępowania w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń
opieki zdrowotnej w rodzaju: ambulatoryjna opieka specjalistyczna,
stanowiących załącznik do zarządzenia Prezesa NFZ, oraz postanowieniami umów
o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej - ambulatoryjna opieka
specjalistyczna (§ 5 umowy), w ambulatoryjnej opiece specjalistycznej
przewidziano system finansowania świadczeń ustalony w oparciu o cenę
jednostkową.
Jednostką rozliczeniową dla kontraktowanych przez Fundusz ambulatoryjnych
specjalistycznych świadczeń zdrowotnych jest punkt rozliczeniowy.
Jednocześnie ustalono 4 typy porad w zakresie AOS, wycenionych punktowo
oddzielnie dla każdego typu porady.
Charakterystykę poszczególnych typów świadczeń w ambulatoryjnej opiece
specjalistycznej (typów porad) zawiera pkt 4 materiałów.
Stanowi on w szczególności, iż poradą I typu jest świadczenie związane z
ciągłością leczenia (kolejna wizyta u lekarza specjalisty) (...).
Natomiast poradą typu II jest m.in. świadczenie obejmujące pierwszorazowe w
danej poradni badanie podmiotowe i przedmiotowe lekarza specjalisty.
Zasadnicze wątpliwości budzi natomiast interpretacja powyższych postanowień
dokonywana przez niektóre Oddziały NFZ.
Zgodnie z tym stanowiskiem, przez poradę typu I uważa się - jako związaną z
ciągłością leczenia (kolejna wizyta u lekarza specjalisty) - także poradę
udzieloną pacjentowi, który co prawda uprzednio skorzystał już z porady u
danego świadczeniodawcy ale np. kilka lat wcześniej.
Ponadto w ocenie oddziałów NFZ na "ciągłość leczenia" uważa się także poradę
udzieloną pacjentowi który co prawda uprzednio skorzystał już z porady u
danego świadczeniodawcy ale w odniesieniu do zupełnie odmiennego schorzenia.
W naszej ocenie powyższa "nadintepretacja" nie znajduje żadnego uzasadnienia
w powołanych postanowieniach.
Po pierwsze bowiem zgodnie z literalnym brzmieniem materiałów, za poradę
typu I uważa się poradę związaną z ciągłością leczenia (kolejna wizyta u
lekarza specjalisty). Powyższe implikuje zatem wniosek, że warunkiem
koniecznym do zakwalifikowania danej porady do danego typu porady (typ I),
jest ciągłość leczenia.
W naszej ocenie ciągłość leczenia oznacza, że porada udzielona przez
świadczeniodawcę w odniesieniu do danego pacjenta dotyczy tego samego
schorzenia.
Jedynie wówczas mamy bowiem do czynienia z kontynuacją czyli ciągłością
leczenia.
Natomiast w sytuacji gdy pacjent zgłasza się do świadczeniodawcy z nowym
schorzeniem (nową jednostką chorobową), które nie było dotychczas objęte
rozpoznaniem w trakcie wcześniejszej wizyty i udzielonej porady, wówczas nie
może być mowy o kontynuacji albowiem w tym zakresie jest to pierwsza - a nie
kontynuacja poprzedniej wizyty.
Za powyższym wnioskiem przemawiają również postanowienia określające
wymagania kwalifikujące daną poradę do typu II. Stanowią bowiem one, iż
poradą typu II jest m.in. świadczenie obejmujące pierwszorazowe w danej
poradni badanie podmiotowe i przedmiotowe lekarza specjalisty.
Określenie zatem, iż o zakwalifikowaniu danej wizyty do typu II decyduje nie
tylko jej "pierwszorazowość" ale i przede wszystkim "pierwszorazowość
przedmiotowa", przesądza w naszej ocenie o tym, iż zgłoszenie się pacjenta
któremu udzielono uprzednio porady w zakresie innej jednostki chorobowej, z
nowym schorzeniem nie jest kontynuacją leczenia, ale nową wizytą.
Jednocześnie zakwestionowania wymaga prezentowana interpretacja, zgodnie z
którą, przez poradę typu I uważa się - jako związaną z ciągłością leczenia
(kolejna wizyta u lekarza specjalisty) - także poradę udzieloną pacjentowi
który co prawda uprzednio skorzystał już z porady u danego świadczeniodawcy
ale np. kilka lat wcześniej.
W naszej ocenie w powyższym przypadku kwestię ciągłości leczenia odnieść
należy do określonych ram czasowych, np. w ramach zawarcia umowy o
świadczenie usług przez świadczeniodawcę i dopiero od tego momentu
"naliczać" wizyty pacjenta (pierwsza i następne).
Odmienna interpretacja prowadzi do absurdalnych wniosków, iż ciągłość czy
też kolejność wizyt należy oceniać w okresach np. kilku bądź też
kilkunastoletnich.
Powołane powyżej wątpliwości wymagają dokonania przez Pana interpretacji,
jak należy traktować powyższe zapisy.
W tym stanie sprawy wnosimy jak na wstępie.
Z poważaniem
Jacek Krajewski
Sekretarz ds. organizacyjnych
Marek Twardowski
Sekretarz ds. negocjacji i kontraktowania
Do wiadomości:
1. Prezes NFZ Jerzy Miller
2. ZPOZ Woj. Śląskiego Porozumienie Zielonogórskie
Pismo PZ do Ministra Zdrowia Zielona Góra 31 sierpień 2005r.
"POROZUMIENIE ZIELONOGÓRSKIE"
Federacja Związków Pracodawców
Ochrony Zdrowia
w Zielonej Górze
Sz.P.
Marek Balicki
Minister Zdrowia
W nawiązaniu do pisma w sprawie uwag Federacji Pracodawców "Porozumienie
Zielonogórskie" dotyczących projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w/s
"Zakresu zadań lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki
zdrowotnej" wnosimy o:
1. Wykreślenie w załączniku 2 w części I pkt.1 słowa "społecznością" i
zastąpienie go słowem "populacją"
Uzasadnienie:
Wg Encyklopedii Powszechnej PWN słowo "społeczność" charakteryzuje zjawisko
socjologiczne opisane jako zbiorowość ludzką mieszkającą w zwartej jednostce
terytorialnej (np. wieś, dzielnica) powiązaną siecią sąsiedztwa, wspólnotą
warunków życia i wspólną kulturą z charakterystyczną odrębnością
terytorialną, samowystarczalnością gospodarczą, jednorodnością kulturową
oraz intymnymi więzami społecznymi.
Zakres opieki pielęgniarskiej nad społecznością nie jest finansowany ze
środków publicznych.
2. Sporządzenie listy poszczególnych czynności, które wykonuje lekarz POZ
podczas realizacji określonych zadań finansowanych ze środków publicznych
opisanych w zał. 1. W szczególności z uwzględnieniem i wskazaniem przewagi
kompetencji lekarza rodzinnego w POZ nad kompetencjami pozostałych lekarzy
POZ (lekarz ze specjalizacją z medycyny ogólnej, lekarze z innymi
specjalnościami dopuszczonymi do pracy w POZ, lekarze bez specjalizacji)
Uzasadnienie:
Stwierdzamy, że skrupulatne wyliczenie czynności, które wchodzą w zakres
zadań pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotne zawarte w zał. 2
jest de facto w dokumencie o randze rozporządzenia próbą stworzenia "koszyka
usług gwarantowanych" przy realizowaniu tego zakresu zadań, finansowanych ze
środków publicznych. Może to być w konsekwencji przydatne do dalszej
precyzyjnej wyceny tych świadczeń
Jeżeli intencją Ministerstwa Zdrowia jest szczegółowe określenie czynności
niezbędnych do zrealizowania zakresu zadań w podstawowej opiece zdrowotnej,
niezbędne jest stworzenie tożsamego szczegółowego zapisu czynności
lekarskich ujętego w treści załącznika Nr 1 tj. "Zakresie zadań lekarza
podstawowej opieki zdrowotnej"
3. W rozporządzeniu zabrakło poza przypisaniem zakresowi lekarza POZ zadań
koordynacji i kwalifikacji do szczepień obowiązkowych wskazania w zakresie
zadań pielęgniarki POZ ( w zakresie zadań pielęgniarki w środowisku
wychowania i nauczania) odpowiedzialności za wykonywania tych szczepień
W imieniu Sekretariatu
/-/ Jacek Krajewski
/-/ Marek Twardowski
Pismo PZ do Prezesa NFZ Jerzego Millera Zielona Góra, 31.08.2005 r.
Sz. P.
Jerzy Miller
Prezes NFZ Zwracamy się do Pana z uprzejmą prośbą o spowodowanie, aby
Dyrektorzy Oddziałów Wojewódzkich NFZ zaprzestali praktyk polegających na
przeprowadzaniu wielokrotnych wstecznych weryfikacji list aktywnych
pacjentów. Przypominamy, że strony kontraktu NFZ i świadczeniodawcę wiąże
umowa. W umowie jest wyraźnie sformułowane, że podstawą płatności za
świadczenie w POZ jest wypisanie rachunków i przesłanie do NFZ aktywnej
listy pacjentów. Przesłana lista jest weryfikowana przez oddział NFZ i po
weryfikacji świadczeniodawca wystawia rachunek, który jest uznawany jako
podstawa płatności za wykonane świadczenia. Taka weryfikacja nie podlega
naszym zdaniem kolejnym weryfikacjom po trzech, pięciu lub ośmiu miesiącach,
gdyż nie ma zapisu w umowie, a za bałagan informatyczny w NFZ
świadczeniodawca nie ponosi winy.
Z poważaniem
Jacek Krajewski
Sekretarz ds. organizacyjnych
Marek Twardowski
Sekretarz ds. negocjacji i kontraktowania
Pismo PZ do Ministra Zdrowia Sz.P.
MAREK BALICKI
Minister Zdrowia Działając w imieniu Porozumienia
Zielonogórskiego Federacji Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia, w związku z
problemami sygnalizowanymi przez naszych członków wnosimy i nalegamy o pilne
podjęcie czynności zmierzających do zmiany ROZPORZĄDZENIA MINISTRA ZDROWIA z
dnia 24 listopada 2004 r. w sprawie wykazu gwarantowanych świadczeń lekarza
dentysty i materiałów stomatologicznych oraz rodzaju dokumentu
potwierdzającego uprawnienia do tych świadczeń (Dz. U. Nr 261, poz. 2601)
Zapisy zawarte w Rozporządzeniu są nienależycie doprecyzowane, dając zbyt
daleko idącą swobodę interpretacji, co nie powinno mieć miejsca w Państwie
prawa.
W praktyce nieścisłości te z kolei prowadzą do sytuacji konfliktowych w
relacjach pacjent - lekarz oraz lekarz - urzędnik NFZ. Skrajnie różna
interpretacja zapisów przez urzędników NFZ godzi nie tylko w
świadczeniodawców ale przede wszystkim w pacjentów.
Podstawą do określenia nazwy wykazu świadczeń zdrowotnych (procedur) powinny
być wyłącznie wskazówki metodologiczne w oparciu o podręczniki z tego
zakresu cenionych autorytetów oraz Towarzystw Europejskich i Światowych
zajmujących się tę problematyką.
Należy z przykrością stwierdzić, że dotychczasowa współpraca z urzędnikami
NFZ wskazuje, że świadczeniodawcy wyjaśniając im te kwestie podczas
czynności kontrolnych napotykają się na ogromne problemy ,a względy medyczne
nie są dla nich podstawą do oceny realizacji umowy.
Aby więc zakończyć te niedopowiedzenia dla dobrze pojętego interesu
pacjentów i świadczeniodawców wnosimy jak na wstępie. Uznajemy, że
realizacja umów z NFZ w 2006 r. w zakresie stomatologii będzie mogła już
nastąpić w oparciu o zmienione w/w Rozporządzenie Pana Ministra.
Oczekujemy pozytywnego rozpatrzenia naszego pisma.
W załączeniu wykaz niektórych świadczeń zdrowotnych, które naszym zdaniem
winny być zmienione wraz z uzasadnieniem.
Z poważaniem
Jacek Krajewski
Marek Twardowski
Do wiadomości:
Prezes NFZ
Naczelna Izba Lekarska
Krajowy konsultant z dziedziny Stomatologii Zachowawczej i Endodoncji
Pismo do Michała Kamińskiego Zielona Góra, 30.08.2005 r.
Pan
Michał Kamiński
Zastępca Prezesa NFZ ds. medycznych Z dużym zdziwieniem zapoznaliśmy się z
treścią pisma o znaku CF/DSOZ/05/07/0125/BK z dnia 27.07.2005 r.
adresowanego do Pani Teresy Dobrzańskiej Pielichowskiej Prezes Lubelskiego
Związku Lekarzy Rodzinnych Pracodawców - członka Federacji Porozumienie
Zielonogórskie. Treść tego pisma sugeruje, że Pan Panie Prezesie, nie zna
treści umowy, jaką podpisali lekarze POZ w Polsce na 2005 rok z NFZ.
W tej sytuacji przypominamy Panu, że lekarz POZ wykonuje swoją umowę w dwóch
miejscach:
1. w praktyce,
2. w domu chorego w przypadku medycznie uzasadnionej potrzeby.
W żadnych innych miejscach (dworzec PKP, przedszkole, szkoła, żłobek) lekarz
POZ nie ma obowiązku świadczenia usług medycznych. W tej sytuacji próba
zmuszania lekarzy w woj. lubelskim do świadczenia usług medycznych w
szkołach jest nadużyciem umowy. Stanowisko takie jest niedopuszczalne,
naganne i nieetyczne z Pańskiej strony. W tej sytuacji winien się Pan
zapoznać z treścią w/w umowy, aby posiadać odpowiednią wiedzę i kompetencje
do dalszego sprawowania swojej funkcji w NFZ, ponieważ, nie znając dokładnie
treści zawieranych przez Fundusz umów interpretuje je Pan koniunkturalnie.
Z poważaniem
Sekretarz ds. organizacyjnych
Jacek Krajewski
Sekretarz ds. negocjacji i kontraktowania
Marek Twardowski
Do wiadomości:
1. Pan Jerzy Miller, Prezes NFZ
2. Lubelski Związek Lekarzy Rodzinnych Pracodawców
3. Dyrektor LOW NFZ Elżbieta Fałdyga
4. a/a
Pismo do Prezesa NFZ Zielona Góra, 30.08.2005 r
Sz. P.
Jerzy Miller
Prezes NFZ
Dotyczy: kontraktowania usług medycznych w POZ na 2006 r. Porozumienie
Zielonogórskie uprzejmie informuje, iż stoi na jednoznacznym stanowisku
w następujących kwestiach:
1. W roku 2006 stawki kapitacyjne w POZ winny być jednolite w całym kraju i
zdecydowanie wyższe od stawki najwyższej w 2005 roku.
2. Należy przywrócić druk wypisu pacjenta od lekarza, pielegniarki i
położnej (jeden egzemplarz powinien pozostać w praktyce, z której pacjent
się wypisuje, drugi egzemplarz powinien być wymagany przy zapisie w
praktyce, do której się zapisuje i tam dołączony do druku wyboru lekarza,
pielęgniarki, bądź położnej). Brak tych druków powoduje totalne zamieszanie
i jest powodem wielu konliktów pomiędzy świadczeniodawcami POZ a NFZ.
3. Lista pacjentów POZ do sprawowania opieki nocnej winna być przekazywana
konkretnemu świadczeniodawcy, który chce tą opiekę pełnić.
Z poważaniem
w imieniu Porozumienia Zielonogórskiego
/-/Jacek Krajewski
Sekretarz do spraw organizacyjnych
Porozumienia Zielonogórskiego
/-/Marek Twardowski
Przewodniczący Zespołu Negocjacyjnego
|
Pismo do Ministra Zdrowia Marka Balickiego z dnia 12.08.2005r
Pismo FZPOZPZ do Ministra Zdrowia Pana Marka Balickiego 13.05.05r.
Pismo FZPOZPZ do Prezesa NFZ Pana Jerzego Millera 13.05.05r.
Pismo do
Ministra
Zdrowia
dotyczące
projektu
rozporządzenia
w
sprawie
orzekania
o
czasowej
niezdolności
do pracy
(04.05.2005)
Pismo do Dyrektora Departamentu Szkolnictwa Wyższego w sprawie prawa pozwalającego na wykonywanie praktyki medycznej w ramach udzielania świadczeń podstawowej opieki zdrowotnej (04.05.2005)
List do Ministra Zdrowia Marka Balickiego
Pismo do Premiera RP w sprawie ustanowienia Święta Narodowego
Pismo do Prezesa NFZ Opinia Prawna
Pismo od Zastępcy Prezesa NFZ w sprawie deklaracji
Odpowiedź Prezesa NFZ na pismo FZPOZ PZ z 7 sierpnia 04r. str.1 i str.2
Pismo FZPOZPZ do Ministra Zdrowia Pana Marka Balickiego z 18.10.2004r.
Pismo FZPOZPZ do prezesa NFZ Pana Jerzego Millera z 20.10.2004r.
List do Ministra Zdrowia Pana Marka Balickiego z dnia 9.10.04r.
Pismo do Prezesa NFZ Pana Jerzego Millera z 7.10.04r.
Pismo PZ do NFZ w sprawie deklaracji pielęgniarek i położnych z 21.09.04r.
Pismo FZPOZ PZ do Ministra Zdrowia z dnia 14.09.04r.
Pismo do Dyrektora MOW NFZW sprawie aneksów i płatności.
Pismo FZPOZ do Ministrów: Zdrowia i Finansów w sprawie uchwały NFZ zmieniającej plan finansowy
Stanowisko Prezydium PZ (dotyczące rozdziału uruchomionej przez Centralę NFZ kwoty 220 mln zł)
Ostatnia aktualizacja tej witryny 14-04-16